reżyseria: Michał Walczak
scenografia: Małgorzata Tarasewicz-Wosik
muzyka: Jerzy Bielski
multimedia: Krzysztof Kiziewicz
występują: Paweł Chomczyk, Błażej Piotrowski, Dagmara Sowa
Odcięte od teatru live z powodu pandemii koronawirusa małżeństwo Joanny i Piotra przechodzi ostry kryzys, konfrontując się z własnymi demonami, rozliczając z przeszłością i dziczejąc. Apartament pozbawiony gosposi ze Wschodu zamienia się w dżunglę emocji, które nie znajdują ujścia w jodze, fitness czy oglądaniu spektakli online. Dopiero gdy do mieszkania przychodzi kurier z tajemniczą przesyłką i okazuje się być aktorem Krystianem, który stracił wiarę w swój zawód, pojawia się szansa na ratunek – przez teatr. Domowy prywatny teatr z etatowym całodobowym aktorem to innowacja, która z jednej strony zapewnia artystom utrzymanie w czasie pandemii a z drugiej – kanalizuje toksyczne emocje małżeńskie we wspólnym tworzeniu sztuki. Między Piotrem, Joanną i Krystianem rozpoczyna się perwersyjna i erotyczna gra, w której maski z papier mâché, lalki i kostiumy domowej roboty zaczynają żyć własnym życiem, odsłaniają głęboko skrywane tajemnice i pragnienia. Przybyła ze Wschodu zaraza okazuje się dla małżeństwa Joanny i Piotra, i całego Zachodu oczyszczającym rytuałem, któremu patronuje tajemniczy patron roku 2020 – metalowy szczur.
Prapremiera thrillera pandemicznego Michała Walczaka to kolejna po kultowej „Krwawej Jatce” produkcja zrealizowana przez Grupę Coincidentia, która zadaje pytanie o sens teatru w coraz bardziej wyalienowanej – nie tylko przez pandemię – rzeczywistości i bada możliwości połączenia nowych technologii z teatrem formy. Inspirowany kinem i teatrem Dalekiego Wschodu „Rok metalowego szczura” to próba odnalezienia nowego kinoteatralnego języka, który ocali zdolność do śnienia i opowiadania historii w warunkach pandemii nie tylko koronawirusa ale także – zarazy toksycznych informacji, lęków i manipulacji odbierających wiarę w dzielenia się emocjami.